A CNG is bevált

Facebook Instagram Twitter Youtube
Első alternatív meghajtású járműveink Szegeden jelentek meg a ’90-es évek közepétől tesztüzemben, majd 1998-tól menetrend szerinti forgalomban közlekednek sűrítettföldgáz-üzemű autóbuszok. Bár az 1999-ben és 2002-ben nagyobb darabszámban beszerzett Ikarus 260-as és 280-as gázbuszokat – a tesztbuszokkal együtt összesen 35 darabot – életkoruk miatt az elmúlt években selejteztük, az élettartamuk alatt megtett mintegy 33 millió kilométer során jelentős mértékben hozzájárultak Szeged levegőminőségének javításához.
 
A 2005–2006-ban üzembe állított 6 darab Mercedes-Benz Citaro G városi autóbusz alacsony padlómagasságú, automatikus sebességváltóval, Euro-EEV emissziós kibocsátású gázmotorral szerelt, már a CNG-buszok újabb generációját képviseli. A csuklós autóbuszt 135 utas szállítására tervezték, és egy kerekesszékes utas szállítására alkalmas. Ezeken a járműveken elérhető wifi-hálózat, külső-belső vizuális és automatikus hangbemondással működő utastájékoztató rendszer, továbbá bankkártyás jegyértékesítő automata is. A hat autóbusz eddig mintegy 5 millió kilométert futott Szeged utcáin, egy feltöltéssel 250-300 km megtételére képesek.
 
Zalaegerszeg helyi közlekedésében 3 db JELCZ M120 M/4 típusú, normál padlómagasságú, helyközi viszonylatokon pedig 6 db MAN LIONS CITY (A21) típusú, alacsony padlós autóbusz rója CNG-meghajtással az utakat, 2013, illetve 2015 óta. Előbbiek 450, utóbbiak akár 650 km-t is megtesznek egy teljes feltöltéssel.
 

 
Nyíregyházán 2018 februárjában 36 db MAN A21 típusú, CNG-hajtású, alacsony padlós szóló, és 5 db MAN A40 típusú, CNG-hajtású, alacsony padlós csuklós autóbusz állt forgalomba. A járművek tulajdonosa az önkormányzat, üzembentartója a Volánbusz. A járművek felszereltsége kiváló: tolatóradar, utastéri kamerarendszer, kerekesszékkel való felszállást segítő rámpa, wifi, légkondicionálás segíti az utazást és a járművezetést, utasaink és autóbusz-vezetőink is szeretik a buszokat. Karbantartásuk speciális gázműhelyünkben történik.
 
Üzemeltetési tapasztalataink szerint a 41 CNG-üzemű autóbusz által kibocsátott károsanyag-mennyiség kb. 86%-kal alacsonyabb, mint a helyi állomány másik felét alkotó, dízelüzemű Solarisoké. A magasabb energiasűrűségnek és kisebb széntartalomnak köszönhetően gázüzemben kb. 25 százalékkal csökken a CO2-kibocsátás, jóval kevesebb a CO- és CH-kibocsátás, illetve minimális a részecskekibocsátás. Az autóbuszoknak látható füstje nincs, nem is mérhető ilyen. A CNG-motor zajszintje – amely szintén része a környezetszennyezésnek – jóval alacsonyabb, mint a hasonló dízel-járműveké.