Hidrogénmeghajtás a közösségi közlekedésben? Kipróbáltuk!
2022. február 11-től kicsit több mint három héten át, Magyarországon elsőként teszteltünk egy hidrogénmeghajtású autóbuszt a közösségi közlekedésben.
A HUMDA szervezésében, a Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektje keretében érkezett hozzánk egy Solaris Urbino 12 electric H2 típusú üzemanyagcellás busz, hogy kipróbálhassuk, hogyan teljesít az utasforgalomban.
A jármű 89 utas szállítására alkalmas, háromajtós, 12 méter hosszú, 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellával működik, ZF AV 130 integrált elektromos motor hajtja. Adataink alapján az autóbusz átlagos fogyasztása 8,3 kg hidrogén volt 100 kilométeren, amely körülbelül 390-440 km gyakorlati hatótávot jelent helyközi üzemeltetési körülmények között. Ezzel a hatótávolsággal városi és elővárosi közlekedésben is valódi alternatíva lehet a hidrogénmeghajtás.
Autóbusz-vezetőink tapasztalatai a vezethetőség szempontjából néhány apróságtól eltekintve pozitívak voltak. A vezetőfülke ergonómiája megfelelő, az autóbusz dinamikája jó, kiválóan manőverezhető, kisebb sugarú íveken is jól fordult. Fűtése is rendben volt, az utastér kellemes hőmérséklettel rendelkezett a február végi, márciusi időjárásban. Utasaink is nagy érdeklődéssel fogadták a tesztbuszt, a visszajelzések alapján szívesen találkoznának akár mindennap a típussal járatainkon, mivel halk, kényelmes, világos belsővel rendelkezik, könnyű a fel- és leszállás, és az ülőhelyek is kényelmesek.
Összességében elmondhatjuk tehát, hogy a hidrogénmeghajtású autóbusz a teszt során jól teljesített. Bízunk benne, hogy ez a környezetbarát technológia a nem túl távoli jövőben rentábilis és elérhető lesz a közösségi közlekedésben is.