Pozitívan látják az e-mobilitás jövőjét a piac hazai szereplői

Kerekasztal beszélgetés az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából: pozitívan látják az e-mobilitás jövőjét a piac hazai szereplői.
Megélt és közösségi e-mobilitás címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából szeptember 7-én az ABB Kft., amelyen a szakma és a felhasználók képviselői – köztük Kruchina Vince, társaságunk vezérigazgatója – vettek részt.

Az ABB a világ egyik vezető vállalata az ipari digitális technológiák területén. A társaság által szervezett sajtóbeszélgetésen Bredán Csaba, az ABB Magyarország Energetikai üzletágának kereskedelmi igazgatója arra kereste a választ: Mi az elektromobilitás? Trend, kihívás, lehetőség, eszköz a fenntarthatóságra, ipar, álom, tévedés vagy a megoldás? 
A válaszokat a beszélgetés résztvevői igyekeztek megadni, akik közül többen évek óta elektromos járműveket használnak, így saját bőrükön is tapasztalják a nehézségeket és előnyöket. Magyarországi viszonylatban mindannyiuk szerint az elektromos hálózati infrastruktúra, a nyilvános gyorstöltők alacsony száma és az elektromos járművek hatótávja kapcsán merül fel a legtöbb kérdés és aggodalom, ezért ragaszkodnak még sokan a hagyományos erőforrásokhoz, különösen, ha hosszabb útra indulnak. 
Kruchina Vince, társaságunk vezérigazgatója elmondta: nagyvállalati környezetben a magasabb beruházási költségeket az elektromos járművek beszerzési ára mellett a töltőinfrastruktúra kiépítése okozza, de a Volánbusz esetében 15-20 éves használati időtartam mellett így is kedvezőbb eredmények adódnak, különösen, ha a töltési költségeket saját napelemparkkal csökkentjük. A buszok elsősorban éjjel használják a kiépített töltőinfrastruktúrát, így a megtérülést gyorsíthatná, ha megnyitnánk a töltőállomásokat a villanyautósok felé, és a jövőben az is extra bevételt generálhat, ha a V2G technológia fejlődésével egy jelentős méretű autóbuszflotta akkukapacitása megjelenhet a szabályozási piacon. 
Szó esett a hidrogénhajtás jövőjéről és a tisztán elektromos járművek új értékesítésben 2030-ra várható arányáról is. A hidrogénnel kapcsolatban a beszélgetés résztvevői felhívták a figyelmet arra, hogy a kezdeti beruházási költség még az akkus elektromos járműveknél is lényegesen magasabb, de mindannyian egyetértettek abban, hogy létezik olyan szegmens, ahol lehet jövője a technológiának. Kruchina Vince elektromos flottánk tervezett bővülésével kapcsolatban közölte: 2030-ra a flotta harmadát, 2035-40-re a felét szeretnénk elektromosra cserélni.